Rumah Daffa Nabila

Offenbar hast du diese Funktion zu schnell genutzt. Du wurdest vorübergehend von der Nutzung dieser Funktion blockiert.

Wenn dies deiner Meinung nach nicht gegen unsere Gemeinschaftsstandards verstößt,

Offenbar hast du diese Funktion zu schnell genutzt. Du wurdest vorübergehend von der Nutzung dieser Funktion blockiert.

Wenn dies deiner Meinung nach nicht gegen unsere Gemeinschaftsstandards verstößt,

Nabila Huda binti Suhaimi

Nabila Huda Datuk Haji Suhaimi (lahir 2 Disember 1984) ialah seorang pelakon dan pengacara wanita Malaysia. Beliau yang mula menempa nama menerusi watak-watak antagonis, merupakan anak sulung kepada lagenda rock terkenal Datuk Amy, vokalis kumpulan Search. Nabila memulakan kerjaya lakonan pada 2001 menerusi peranan kecil dalam Lagi-Lagi Senario (2001) arahan Aziz M. Osman. Antara filem yang dibintangi beliau ialah Rock (2005), Akhirat (2008), Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009), Duhai Si Pari-pari (2009), Bohsia 2: Jalan Kembali (2012), Munafik (2016), Makrifat Cinta (2018) dan Rahsia (2023).[1]

Selain peranan lakonan dalam filem, Nabila juga terkenal dengan peranan lakonan di televisyen termasuk Shikin dalam Impak Maksima the Series, Ain dalam Cinta Untuk Ain, Azarina dalam Dari Mata Arisa, Ayu dalam Teduhan Kasih dan Aurora dalam Dendam Aurora. Sepanjang kerjayanya, Nabila telah menerima pelbagai anugerah dan pencalonan di dalam kerjayanya sebagai pelakon. Menerusi persembahannya dalam Munafik, Nabila memenangi anugerah Pelakon Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-28.[2]

Nabila Huda dilahirkan 2 Disember 1984 di Kuala Lumpur. Beliau merupakan anak sulung kepada penyanyi rock terkenal dan vokalis kumpulan Search, Suhaimi Abdul Rahman atau lebih dikenali sebagai Amy Search. Beliau yang lebih mesra dengan panggilan Abil mempunyai empat adik-beradik berlainan ibu—Irisha Myra (lahir 1997), Farid Zulkarnain (lahir 2002), Sania Samara (lahir 2005) dan Qaqa At-Tameemi (lahir 2008).[3]

Nabila Huda memulakan kerjaya lakonannya pada 2000 semasa menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).[4] Di awal penglibatannya, Nabila menguruskan kerjayanya sendiri dan belajar mengenai seni lakonan ketika berada di lokasi penggambaran. Beliau tidak hanya duduk bersama pelakon lain, tetapi juga semua individu yang terlibat termasuk jurukamera dan penulis skrip.[5] Beliau menjayakan peranan kecil dalam filem Lagi-Lagi Senario pada 2001, arahan Aziz M. Osman, seterusnya pada 2004, beliau muncul dalam telefilem Blok 404 bersama Zamarul Hisham.

Peranan di layar lebar tiba pada 2005, Nabila berlakon dalam filem sulungnya, filem komedi muzikal arahan Mamat Khalid, Rock yang dibintangi oleh Que Haidar, Khir Rahman dan Soffi Jikan di mana beliau memegang watak sebagai Nurfarzana @ Foxy Lady. Pada tahun berikutnya, beliau diberikan watak undangan dalam filem komedi Bujang Senang arahan Prof. Madya Abdul Razak Mohaideen. Selepas kejayaan filem pertamanya, beliau kemudiannya melakonkan watak utama sebagai Noni dalam filem drama Malaysia, Akhirat bersama Ady Putra, Vanidah Imran dan Tony Eusoff, yang melayakkannya menerima pencalonan bagi Pelakon Pembantu Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-21.

Selepas sekian lama beraksi di layar lebar, Nabila berlakon dalam drama Impak Maksima the Series sebagai Shikin arahan Ahmad Idham yang bersiaran di TV3. Pada tahun 2008 juga, beliau berlakon dalam drama Ibu bersama Hamidah Wahab. Seterusnya, beliau memegang watak utama sebagai Ravina dalam telefilem Bahang Ravina bersama Jasmin Hamid dan Rencong bersama Soffi Jikan.

Nabila memulakan kerjaya muziknya dengan melancarkan single solo pertamanya, "X-Ray" hasil nukilan Edrie Hashim. Dalam satu temuramah pada 2018, beliau mengakui kerjaya sebagai penyanyi dianggap paling memalukan buat dirinya.[6][7]

Beliau mula mendapat perhatian secara meluas pada 2009 menerusi lakonannya sebagai seorang gadis bohsia dalam filem aksi sosial Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam arahan Syamsul Yusof yang menjadi blokbuster terbesar dalam pecah panggung.[8] Menerusi filem ini, beliau menerima pencalonan Pelakon Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-22. Beliau turut menerima pencalonan bagi kategori Aktres Terbaik (Filem) di Anugerah Skrin 2009 menerusi filem sama.

Selepas kejayaan Bohsia, Nabila membuat kemunculan istimewa menerusi watak Natasha dalam filem komedi Pisau Cukur arahan Bernard Chauly lakonan Nur Fazura dan Maya Karin.[9] Beliau kemudiannya berlakon dalam filem romantik fantasi Duhai Si Pari-Pari lakonan Liyana Jasmay dan Que Haidar. Nutella kembali ke layar kaca dengan memegang watak utama sebagai Ain dalam melodrama 13 episod, Cinta Untuk Ain bersama heronya, Que Haidar yang ditayangkan di Slot Lestary TV3.[10][11]

Beliau kembali ke layar lebar pada 2012 selepas dua tahun, Nabila menjayakan semula peranannya sebagai Tasya dalam filem Jalan Kembali: Bohsia 2[12] yang merupakan kesinambungan daripada filem Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009).[13] Filem ini menjadi kejayaan secara komersial sekaligus melayakkan beliau menerima pencalonan bagi Aktres Terbaik (Filem) di Anugerah Skrin 2012.

Pada tahun 2013, beliau berlakon bersama Pekin Ibrahim dan pelakon kanak-kanak yang sedang meningkat naik, Puteri Balqis dalam siri drama waktu perdana TV3, Balqis. Pada tahun yang sama, beliau berlakon bersama Fizz Fairuz dalam filem seram thriler, Bisikan Syaitan arahan Faizul A. Rashid, dalam filem ini, beliau memegang watak sebagai Soraya, filem mengisahkan tentang kehidupan sebuah pasangan iaitu Soraya lakonan beliau dan Kamil (dilakonkan oleh Fizz Fairuz) yang telah membuat perjanjian berdarah dengan kuasa kejahatan demi mendapatkan kesenangan hidup. Mereka kemudiannya hidup dengan serba mewah hasil daripada perjanjian itu.[14]

Pada tahun 2014, menerusi persembahannya dalam Balqis, beliau memenangi Pelakon Wanita Terbaik di Anugerah Skrin 2014. Beliau kemudiannya diberi peranan sebagai Biduanita Negara, Saloma dalam telefilem biopik dua episod bertajuk, Saloma arahan Melissa Saila yang disiarkan di Astro First Eksklusif.[15][16] Beliau mengakui biopik mengenai biduanita, Puan Sri Saloma antara yang paling sukar untuk dijayakan.[17][18] Seterusnya, beliau berlakon bersama Nur Fathia, Arja Lee dan Keith Foo dengan memegang watak antagonis sebagai Liyana dalam siri drama waktu perdana Ariana Rose yang diadaptasi daripada novel The Wedding Breaker hasil tulisan Evelyn Rose.[19][20]

Pada tahun 2015, beliau berlakon dalam filem seram paranormal thriler Gamatisme arahan Yeop Hitler Zami bersama Syazwan Zulkifly, filem ini mengisahkan mengenai Zara, seorang mangsa rogol yang mengalami gangguan aktiviti paranormal selepas menggugurkan bayi perogolnya. Apabila dia berpindah ke hostel kolejnya, rakan-rakannya mula mengalami gangguan yang sama.[21] Zara pula mulai diganggu oleh seorang wanita hamil[22] serta berlakon dalam drama Akulah Balqis arahan Fazli "Pali" Yahya yang sekali lagi menggandingkan beliau bersama Puteri Balqis.[23][24]

Nabila membuat penampilan teater pertamanya menerusi pementasan teater adaptasi novel karya penulis Indonesia, Hamka, Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck yang dipentaskan di Istana Budaya (IB) pada 12 hingga 18 Oktober 2015.[25] Beliau merupakan pengacara rancangan travelog Awak Kat Mana yang bersiaran di Astro Ria.[26]

Pada 2016, Nabila sekali lagi bekerja dengan Syamsul Yusof menerusi filem seram Munafik yang menjadi pecah panggung di pawagam,[27][28] di mana beliau memegang watak sebagai Maria.[29] Filem itu melayakkan beliau memenangi Pelakon Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-28 dan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik di Anugerah Majlis Pengkritik Filem Kuala Lumpur. Beliau juga dicalonkan bagi Kategori Pelakon Terbaik (Filem) di Anugerah Skrin 2016 dan Bintang Filem MeleTOP di Anugerah meleTOP Era 2017 menerusi filem sama.

Pada akhir 2016, ia telah diumumkan bahawa Skop Productions akan menerbitkan kesinambungan filem Munafik. Bagaimanapun, pada Mac 2017, Nutella mengumumkan menarik diri dari kesinambungan filem itu kerana kesibukan jadual kerjanya dan beliau digantikan oleh Maya Karin untuk sekuel ini yang diberi judul Munafik 2.[30][31][32][33][34] Beliau digandingkan bersama Ungku Ismail Aziz dalam telenovela romantik paling berjaya, Dendam Aurora yang bersiaran di Astro Ria,[35] mengisahkan tentang seorang wanita bernama Aurora Abdullah yang dipenjarakan selama 8 tahun di atas kesalahan membunuh. Aurora kemudiannya dibebaskan lebih awal dari waktu ditetapkan kerana berkelakuan baik.[36][37]

Kembali bekerjasama bersama Syamsul, Nabila membintangi filem drama biografi romantik, Makrifat Cinta arahan Kamal G,[38] beliau memegang watak Zara, seorang wanita yang ingin hidup senang. Filem ini ditayangkan pada 1 Februari 2018.[39][40]

Nabila merupakan salah seorang pelakon yang menjayakan drama online KL Gangster: Underworld arahan bersama Syafiq Yusof dan Faisal Ishak termasuk Azhan Rani, Beto Kusyairy, Zahiril Adzim, Ezzaty Abdullah dan lain-lain lagi. KL Gangster: Underworld yang merupakan rendisi daripada trilogi KL Gangster karya Syamsul Yusof memulakan siaran di iflix pada 16 Ogos 2018; Nutella memegang watak sebagai Shameen.[41] Beliau muncul bersama Bront Palarae dalam drama antologi Folklore yang bersiaran di HBO Asia mulai 7 Oktober 2018.[42][43]

Beliau juga muncul dalam muzik video lagu "Ragaman" nyanyian Faizal Tahir. Faizal berkata mengenai pemilihan Nutella sebagai pasangannya dalam muzik video "Ragaman": "Saya tidak dapat membayangkan orang lain untuk memegang watak ini. Nabila merupakan pilihan terbaik".[44]

Nabila merupakan salah seorang dari pelakon yang menjayakan kesinambungan bagi pementasan teater Ola Bola The Musical yang dipentaskan pada 18 Februari hingga 3 Mac 2019 di Istana Budaya. Pelakon yang terlibat termasuk Luqman Hafidz, Iedil Putra, Hafeez Mikail, Tony Eusoff dan Douglas Lim.[45]

Nabila berkahwin sebanyak dua kali. Beliau berkahwin dengan Zaidi Zailani pada 2008 dan mempunyai seorang anak perempuan bernama Kesha Laila yang dilahirkan pada 2009.[46] Pasangan ini memfailkan perceraian pada 2011.

Pada 25 Disember 2015, Nabila telah sah bergelar isteri sekali lagi buat kali kedua kepada Mohd Izwan Johar seorang tauke kafe hipster.[47] Beliau menerima mas kahwin berjumlah RM300.[48][49]

Nabila mendedahkan pada Ogos 2018 yang beliau sudah tiga tahun tidak bertemu dengan bapanya, Amy Search sejak 2015.[50][51] Beliau turut mendedahkan mempunyai perselisihan faham dengan ibu tirinya, Norhasniza Hassan yang lebih dikenali sebagai Norish.[52]

For our Holud, I decided to stick to traditional. The saree is the national dress for Bangladeshi women, and as I had decided to wear lehengas on both my wedding and wedding reception, it was a perfectly fitting option for the holud.

For each of the major events, I focused on one or two gemstones or precious metals which formed the basis of my ensemble. For the engagement, it was pearls and polki, for the bridal shower, diamonds, for the wedding gold with a touch of ruby, and for the reception, sapphire and diamonds.

And for the Holud? It was pure gold. The Indian subcontinent and its people have had long love-affair with gold and for generations we have adorned ourselves with this precious metal to mark important milestones and celebrations. We not only use as jewellery, but have even incorporated it into the garments we wear by weaving them with gold, and gold coated pure mulberry silk threads. The region that is perhaps most renowned for this practice is Kachipuram in the South of India, which is where my saree was woven. Sarees are typically designed with various threads, embroideries, sequins, and, or stones,  however, sarees such as the Kachipuram focus wholly on the weaving.  Motifs or designs are woven into the saree and often are symbolic of nature, temples or deities. What made the saree I chose to wear special, was the entire absence of any motifs of designs. The saree was wholly constructed of gold zari and as a result contains a significant weightage of the precious metal. For this reason, to me, it has become more than a piece of garment, and is something which I would like to keep and possibly pass on to a loved one. For those interested in these sarees, it important to be careful with your purchases as replicas do exist. Kanchipuram sarees are patented and registered and will contain holograms indicating their authenticity.

Kachipuram saree available at Nabila Boutiques Ltd

The simplicity of the saree allowed us to be creative with the blouse. Although typically created with the intention of an exposed midriff and shorter sleeves, I wanted mine to be longer both in sleeve and body length. There is something I find quite elegant about full length blouses and since I was going to be performing I also thought that it would be the most comfortable option. The saree itself came with a border which contained a tiny sliver of green and so in keeping with our theme, my mom designed a green blouse with cut-work on the body which allowed the original gold Kachipuram blouse piece to show through. The body of the blouse was also decorated with embroidered green flowers and the ends of the sleeves were of the same material as the saree.

As for the veil, I did not want it to be a distraction, rather it was designed to be a complementary addition to the garment which brought together the saree and the blouse. We chose a glimmering net fabric for the base and surrounded it with an intricately embroided green border which reflected the cutwork in the blouse.

HAIR, MAKE-UP AND JEWELLERY

To complement the gold on my attire, I paired it with traditional gold jewellery.  Floral jewellery, using artificial or fresh flowers is also a highly popular choice for holuds. Although I did not personally want to pair floral jewellery with my ensemble, I did want to incorporate flowers into my look and so I put flowers in my hair and attached strands of orchids and chrysanthemums from my brooch.

Like with all the other events, I did my own make-up. I wanted smooth and glowing skin for holud, which I tried to achieve with a combination of my favourite blushes and highlighters. The highlight of my look, however, were the eye and I brought attention to them with golden glitter lids and shades of deep bronze. The look was completed with a shade of mauve-pink on the lips, a shade which I find flattering on myself.

I also chose an interesting, traditional purse to pair with my look. What appealed to me was that it was of an unconventional shape, was constructed of metal, adorned with embellishments and that it really stood out against the smooth texture of my saree.

Kachipuram saree available at Nabila Boutiques Ltd

Achkan available at Nabila Boutiques Ltd

My mom and I put plenty of thought and time into designing Naveed’s achkan for the holud. It had to stand out, but it couldn’t be as extravagant as the sherwani he was wearing for the wedding. Panjabis or kurtas with a Nehru jacket were a popular choice but were not providing the uniqueness we sought. Naveed is also very picky with his colour and design choices and we knew that he preferred simplicity and elegance – so bold prints and designs, such as florals, were a no-go.

Whilst designing his attire, my mom and I were inspired by the moss green, and deep browns ever-present in nature and after having many conversations with Naveed we finally decided that it was to be an olive green achkan – a traditional knee length buttoned jacket. The achkan is a classic, and as we sought to be a little bit different from the norm, my mom designed a subdued dhoti style bottom or pyjama, which he paired with formal dark brown boots. The details were subtle but truly helped bring together his outfit with mine. Antique gold buttons on the cuff and on the body added the slightest touch of glimmer to go with my attire.

Kanchipuram saree and Achkan available at Nabila Boutiques Ltd

THE BRIDESMAIDS AND GROOMSMEN

As mentioned in my earlier posts about the wedding invitations (click here to see), the bride’s and groom’s family generally gift matching attires to their close friends and family, so instead of seeing bridesmaids and groomsmen dressed in matching attires you see the whole extended family and friends. Since Naveed and I have massive extended families and plenty of friends in Bangladesh, seeing everyone dressed in their matching ensembles on the night was a great sight.

We wanted different but complementary looks for both sides for our family. We gifted the women chunari sarees, with two distinct colours around the skirt and the body and achol (the part that drapes over the shoulder, called pallu in Hindi). The Holud is supposed to be a colourful event, but we had foregone the inclusion of multiple colours in our décor so that our guests could shine and bring colours in into the celebration with their attires.

For the men, we wanted simple but quality panjabis as many have specifications as to which colours and designs they are willing to wear. For the bride’s side, it was a muted gold, and the groom’s side, pine green, all made of quality silk.

Naveed and I also have a whole bunch of mutual friends and as such it would impossible to put them into the bride’s or groom’s side, so we decided to make things simple for ourselves. All our female friends wore the red and gold sarees, and all our male friends wore the green panjabi.

Sarees: Nabila Boutiques Ltd

As it is particularly difficult to dance in saree, we designed an additional attire for the female performers. Flowy chiffon skirts in shades of green were matched with a green top with a few embroidered magenta highlights and a magenta scarf or dupatta. The purpose of this outfit was to be comfortable and to bring together the colours associated with the bride’s side of the family, and the groom’s.

A big thank you has to be given to my mom, Shamima Nabi, who was the creative brains behind the looks and the designer of Naveed and my attires.

In my next post, I will be writing about our holud gifts or dalas. It’s an important element of the holud ceremony. and each family does is differently. Stay tuned for the next post where I’ll be showing you how our families decided to show their creative talents.